ShareTogether: Jenis Fesyen Tudung

Monday 25 November 2013

Jenis Fesyen Tudung

1.Tudung Nasi Lemak


















Pernah tengok nasi lemak ikan bilis bungkus dengan daun pisang?? Kat daun pisang tu ada ada sedikit terbuka sampai ikan bilis sedikit terkeluar sebab daun pisang tutup rapat bungkusan nasi lemak tu. Maka sebab tu la fesyen ni di namakan fesyen tudung nasi lemak.

2.Tudung Bukit


















Memakai tudung tapi kedua-dua bukit di beri tayangan percuma pada orang ramai. Sebab tu la di namakan tudung bukit. Bahagian kepala sudah tertutup rapi tapi malangnya bukit diberi tayangan percuma pula. Suami nanti nak dapat hak istimewa apa bila yang sedia ada sudah di buat tayangan percuma. 

3.Tudung Sarung Nangka












Yang pulak dah ok sebab dah tutup kemas habis dah. Tapi terlebih kemas la pulak sebab terlalu ketat hingga boleh nampak bentuk kepala dan kadang-kadang tu bentuk telinga pun boleh nampak. Andai kata di telinga pakai subang boleh la nampak bentuk subang tu. Tudung macam ni pun banyak jugak yang muslimah jadikan ikutan.

4.Tudung Alien













Tudung fesyen macam ni betul-betul nampak macam alien sebab ada bonjol di belakang kepala. Bukannya bonjol rendah, tinggi-tinggi pulak tu. Fesyen tudung ni ada jugak yang panggil fesyen tudung bonggol unta.
“Ada dua golongan yang akan menjadi penghuni Neraka yang belum lagi aku melihat mereka. Pertama, golongan (penguasa) yang mempunyai cemeti-cemeti bagaikan ekor Iembu yang digunakan untuk memukul orang. Kedua, perempuan yang berpakaian tetapi bertelanjang, berlenggang lenggok waktu berjalan, menghayun-hayunkan bahu. Kepala mereka (sanggul di atas kepala mereka) bagaikan bonggol (goh) unta yang senget. Kedua-dua golongan ini tidak akan masuk syurga dan tidak akan dapat mencium bau wanginya. Sesungguhnya bau wangi syurga itu sudah tercium dari perjalanan yang sangat jauh daripadanya”

5.Tudung Papa Kedana

















Tudung fesyen macam ni banyak yang di pakai oleh minah rempit sekolah. Kira budak hingusan lagi la. Pakai tudung macam ni sebab amik syarat disiplin sekolah ja.Tudung punya la singkat sampai luv bite pun boleh nampak. Geng2 ni bukan papa kedana ekonomi sampai tak boleh beli tudung yang labuh sikit tapi papa kedana yang lain.

6.Tudung Siput












Nampak macam siput tak?? Lebih kurang la kan. Tak tau la sama dengan haiwan mana lagi yang penah geng2 ni jadikan fesyen tudung.

7.Tudung Retis














Ni lagi 1, tudung macam ni artis yang banyak pakai lagi yang selalu dok nampak sorang artis tu la. Para remaja pulak jadikan sebagai contoh untuk berfesyen. Kira fesyen dari artis ni di jadikan rujukan para remaja la.

8.Tudung Muslimah


















Ha amacam?? sweet tak?? manis tak?? fesyen macam ni ramai juga yang pakai dan harap lebih ramai la yang jadikan fesyen ni sebagai pilihan apabila nak mengayakan hijab tu. tutup sempurna ja kan. Bukan susah mana pun nak nampak manis. 

“Hendaklah mereka menahan pandangannya, dan kemaluannya, dan janganlah mereka menampakkan perhiasannya, kecuali yang (biasa) nampak dari padanya. Dan hendaklah mereka menutupkan kain kudung ke dadanya, dan janganlah menampakkan perhiasannya kecuali kepada suami mereka, atau ayah mereka, atau ayah suami mereka, atau putera-putera mereka, atau putera-putera suami mereka, atau saudara-saudara laki-laki mereka, atau putera-putera saudara lelaki mereka, atau putera-putera saudara perempuan mereka, atau wanita-wanita islam, atau budak-budak yang mereka miliki, atau pelayan-pelayan laki-laki yang tidak mempunyai keinginan (terhadap wanita) atau anak-anak yang belum mengerti tentang aurat wanita. Dan janganlah mereka memukulkan kakinyua agar diketahui perhiasan yang mereka sembunyikan. Dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, hai orang-orang yang beriman supaya kamu beruntung."

Kepada para muslimah harap dapatlah pilih fesyen yang sesuai. Mengapa kena tutup dengan sempurna?? sebab ia sama saja dengan perumpamaan dengan kisah gula-gula yang lalu LINK . Peace!!

No comments:

Post a Comment