ShareTogether: Orang Pertama Mencipta Virus Komputer

Wednesday 3 July 2013

Orang Pertama Mencipta Virus Komputer


Kita banyak mengetahui nama-nama virus yang  selalu menyerang komputer kita dan juga kita tidak tahu dari mana asal virus  dan siapa sebenar individu yg mencipta virus itu.
Elk Cloner adalah salah satu yang pertama yang dikenali virus mikrokomputer yang tersebar "liar",iaitu, di luar sistem komputer. Ia melekat kepada Apple DOS 3.3 sistem operasi dan penyebaran melaluifloppy disk. Ia telah dicipta pd sekitar tahun 1982 oleh seorang pelajar sekolah tinggi berusia15-tahun bernama Rich Skrenta. Ia pada asalnya satu jenaka, mencipta dan meletakkan ke permainan [games].

Ketika itu Skrenta tidak lagi dipercayai oleh teman-tamannya. Ia disebabkan oleh kelakuannya yang secara haram berkongsi game dan software, ia pun sering menggunakan floppy disk untuk mematikan komputer atau untuk memaparkan kata-kata mengejek di skrin. Akhirnya Skrenta pun memikirkan kaedah untuk melakukannya tanpa floppy disk agar ia tidak dicurigai.
Selama cuti musim sejuk di Mt. Lebanon High School, Pennsylvania, Amerika, Skrenta mencari bagaimana cara memaparkan mesej secara automatik di komputernya. Dan akhirnya dia mencari apa yang sekarang ini disebut sebagai boot sector virus, dan mula untuk menyebarkannya di kalangan teman satu sekolahnya serta di sebuah Kelab Komputer.
Dari sumber yang didapat virus itu cepat tersebar dan berjaya menular ke floppy disk orang-orang yang ia kenal, termasuk guru matematiknya. Virusnya banyak menyusahkan mangsa dijangkiti. Tidak dapat dibayangkan bagaimana susahnya kerana waktu itu belum ada satupun antivirus. Virus elk cloner ini hanya boleh dikeluarkan secara manual dengan langkah yang agak rumit.

Elk Cloner menyebar dengan cara menjangkiti sistem operasi Apple II dengan teknik boot sector virus. Bermaksud jika kita melakukan booting komputer menggunakan floppy disk yang sudah dijangkiti, maka virus akan secara automatik berjangkit ke memory. Dan apabila ada floppy disk yg bersih dimasukan ke komputer virus akan merebak pula ke floppy itu.





No comments:

Post a Comment